Het aandeel Twitter raakte dinsdag in een vrije val na de publicatie van de kwartaalcijfers van het bedrijf.
Twitter lijkt weer iets van zijn glans te zijn kwijtgeraakt. De prestaties van het bedrijf in de eerste helft van 2014 waren niet slecht, maar voldeden bij lange na niet aan de hooggespannen verwachtingen van investeerders.
Het aandeel verloor dinsdagavond nabeurs ruim 11 procent van zijn waarde.
Minder nieuwe gebruikers dan gehoopt
De omzet viel nog wel mee, maar beleggers maken zich vooral zorgen over de aanwas van nieuwe gebruikers. Die groei blijft verder afvlakken. Het aantal maandelijks actieve gebruikers ging omhoog van 241 miljoen in het vorige kwartaal naar 255 miljoen. Analisten hadden 257 miljoen verwacht.
Er waren dan wel meer nieuwe gebruikers, maar het netwerk slaagt er kennelijk steeds minder goed in om gebruikers aan zich te binden: het aantal keer dat de tijdslijn werd bekeken bleef onder de piek in 2013. Twitter blijft voor veel gebruikers te ondoorgrondelijk.
Omzet overtreft wél verwachtingen
Twitter meldt een omzet van 250 miljoen dollar, een verdubbeling ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar. Dat zit ruim boven de 241,47 miljoen waar marktvorsers vanuit gingen, volgens een peiling van Thomson-Reuters.
Daar staat tegenover dat het bedrijf een verlies draaide van 132 miljoen dollar, vier keer zo veel als in het eerste kwartaal van 2013.
De stijgende omzet laat zien dat Twitter er steeds beter in slaagt om te verdienen aan twitteraars. Volgens Twitter zijn de advertentie-inkomsten per duizend bezoeken aan de tijdslijn bijna verdubbeld, naar 1,44 dollar.
Inkomsten uit datalicentie nemen toe
Ook de inkomsten uit datalicentie namen toe, met 76 procent naar 24 miljoen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar (analisten gingen uit van een miljoen meer).
De aankoop van MoPub, een elektronisch platform voor mobiele advertenties, lijkt dus zijn vruchten af te werpen. Twitter kocht MoPub vorig jaar voor 350 miljoen dollar in aandelen, zijn grootste overname tot nu toe. Met MoPub kan Twitter zijn advertenties beter afstemmen op de interesses van de gebruiker.
Veel sitebezoek tijdens evenementen
Topman Dick Costolo zei dinsdag dat grote evenementen zoals de Oscaruitreiking, de Olympische Spelen en de Amerikaanse Super Bowl goed waren voor de advertentie-inkomsten van Twitter. Zo bekeken mensen 3 miljard keer een tweet die met de Oscars te maken had. Daarmee is Twitter op het niveau gekomen van diensten als Youtube, vindt Costolo. Door een simpeler gebruikerservaring zou het gebruik van de site aanwakkeren, beloofde hij.
Volgens Brian Wieser, analist bij Pivotal Research, tonen de cijfers aan dat de verwachting dat Twitter een communicatiemiddel zoals Facebook wordt onrealistisch is. "Het is een nichemedium en zal dat blijven, maar wel een erg belangrijk medium", zei hij tegen Reuters.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl